zondag 22 juni 2008

Verkenning

Eens in de twee jaar is er een internationaal genealogisch en heraldisch congres. Het 28e congres vindt deze week in Quebec City plaats. Het trekt dit jaar ruim vierhonderd geïnteresseerden, waarvan de helft uit Noord-Amerika komt en de andere helft uit Europa. Zo’n congres geeft de mogelijkheid tot het leggen van contacten, het uitwisselen van informatie en het opdoen van kennis.

Dit keer is er nog een reden om te gaan. Nederland heeft het congres voor 2012 toegewezen gekregen. De Nederlandse Genealogische Vereniging en het Centraal Bureau voor Genealogie gaan dit samen organiseren. Het is lang geleden dat het congres in Nederland werd gehouden: in 1964 in Den Haag. Tijdens het congres in Quebec gaan wij Maastricht als congresstad voordragen. Dit weblog doet verslag van een aantal congreservaringen.

Na gisteren weet ik dat de oranje-gekte me deze week in ieder geval niet zal afleiden. De wedstrijd van Nederland tegen Rusland werd hier op twee sportkanalen uitgezonden. De taxichauffeur die me naar mijn hotel bracht had dat al aangekondigd. De wedstrijdbeleving is in je eentje in een hotelkamer wel anders dan thuis. Als ik uit het raam kijk zie ik geen oranje versierde huizen en mensen gekleed in oranje (brul)shirts, maar de Canadese vlag wapperend bij een oorlogsmonument en blauw-witte vlaggen van Quebec op het parlementsgebouw van deze provincie.

Vandaag schreef ik mij in voor het congres en nam de gebruikelijke congrestas in ontvangst. De documentatie ziet er goed verzorgd uit en het definitieve programma belooft een mooi congres. Met enkele Nederlandse congresgangers verkende ik Quebec City. De stad viert dit jaar dat ze vierhonderd jaar geleden gesticht werd op een strategische plek aan de Saint-Lawrence rivier. Quebec is rijk aan monumenten en het oude centrum is omgeven door een stadsmuur, wat uniek is voor Noord-Amerika.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten